آسان تهویه تهرانیان

۱ - پکیج چی بخرم؟

“دو مبدل” شامل مبدل اصلی و مبدل ثانویه و یا “تک مبدل” با یک مبدل دومنظوره

که در پکیج دو مبدل، مدار گرمایش به کمک مبدل اصلی و آب گرم مصرفی، به کمک مبدل ثانویه گرم می شود که مبدل اصلی، توسط برخورد مستقیم شعله! آب شوفاژ را گرم می کند و مبدل ثانویه، آب مصرفی را با آب گرم شده در مبدل اصلی گرم می کند. در واقع آب مصرفی با آب گرم میشود و تماس مستقیم با شعله ندارد درنتیجه پکیج های دومبدل رسوب کمتری خواهند داشت. اما در پکیج تک مبدل آب گرم و آب شوفاژ هر دو در تماس مستقیم با شعله می باشند. به همین دلیل در پکیج تک مبدل آب سرد زودتر از پکیج دومبدل گرم می شود.

“فن دار” شامل فن و پرشر دود و ونتوری و “بدون فن” شامل کلید دود

برای دیدن ادامه مطلب روی فلش قرمز رنگ کلیک کنید

همانطور که می دانیم دود به خودی خود نمی تواند به صورت افقی حرکت کند پس اگر در پکیجی بخواهیم دود حاصل از احتراق را از دیواری کناری به صورت افقی به فضای تراس یا بیرون پرتاب کنیم می بایست از پکیج فن دار استفاده کنیم که این پکیج می تواند با دودکش دوجداره ۶-۱۰ به بیرون به صورت مستقیم وصل شود و یا با دودکش تک جداره سایز ۶ به بیرون رفته و یا به دودکشی که داخل دیوار کار گذاشته شده و تا پشت بام بالا رفته! وصل شود که در این حالت سایز دودکش پشت بامی و حتی ارتفاع آن در طبقات مهم و موثر نمی باشد. اما پکیج بدون فن همانند بخاری می باشد که نیاز به دودکشی کار گذاشته شده در دیوار دارد

که تا پشت بام بالا رفته (تک جداره سیمانی یا فلزی) و دارای کلاهک H بوده با این تفاوت که برخلاف بخاری که سایز دودکش آن ۱۰ یا ۱۲ می باشد قطر دودکش پشت بامی در پکیجهای بدون فن باید ۱۵ سانت باشد و دارای طول حداقل ۴ متر و حداکثر ۱۸ متر باشد تا بتواند دود را به صورت طبیعی به فضای پشت بام انتقال دهد. لازم به ذکر است اگر طول دودکش بیش از ۵ طبقه یا ۱۸ متر باشد با توجه به سرد شدن دود در ارتفاع و سنگین شدن آن، عمل مکش طبیعی در این دودکش به سختی صورت خواهد گرفت و احتمال پس زدن دود وجود دارد. در کل امنیت پکیج فن دار از بابت خروج گازهای احتراق نسبت به پکیج بدون فن به دلیل متعلقات کنترلی بهتری که دارد بیشتر است.

“پمپ سیرکولاسیون” در پکیج های شوفاژی عمدتا از مارک گرندفوس Grandfoss و یا ویلو Wilo می باشند که دارای ماکزیمم حد ۶ متر می باشند. لازم به ذکر است که اگر هد پمپی بالاتر از ۶۶ متر باشد الزاما این پمپ بزرگتر از آن چیزی خواهد بود که در داخل پکیج دیواری بتوان نصب کرد و مهمتر اینکه اگر در پکیجی پمپ همنام با پکیج بود مطمن باشید که پوسته پمپ به صورت سفارشی و برای آن شرکت تولید شده است، چراکه صنعت پمپ سازی بسیار تخصصی بوده و شرکت های سازنده پکیج های شوفاژی که تماما مونتاژ کننده پکیج می باشند قدرت تولید پمپ را نخواهند داشت.

“شیر گاز” موجود در پکیج های شوفاژی دیواری، عمدتا از مارک Sit ایتالیا می باشند که به صورت دستی قابل تنظیم می باشند اما  برندهایی نیز در صنعت ساخت پکیج وجود دارند که از شیرهای گازی استفاده می کنند که تنظیم آنها دیجیتالی بوده و به کمک منوهای مخفی روی برد و صفحه نمایشگر! قابل تنظیم می باشند. اما رایج ترین و با کیفیت ترین این شیرها همان Sit ایتالیا می باشد.

“فلوسوئیچ ، فلو متر ، سنسورهای دما و برد های الکترونیکی” از جمله قطعات ریز و الکترونیکی می باشند که نقش به سزایی در  خرابی پکیج ها و ارورهای آنها ایفا می کنند و محل قرار گیری آنها همانند نوع و کیفیت این قطعات در پکیجهای مختلف متفاوت می باشند اما جالب است بدانید به غیر از برد! قیمت این کنترل کننده های ریز در حال حاضر زیر یکصد هزار تومان بوده و برد الکترونیکی نیز بسته به سیاست شرکت سازنده پکیج قیمتی در حدود ۲۰۰ تا ۴۰۰ هزار تومان خواهد داشت. پس به راستی چرا باید اختلاف قیمت در پکیجهای مختلف اینقدر زیاد باشد؟

“مشعل و ژیگلورها” مشخص کننده ظرفیت واقعی یک دستگاه پکیج شوفاژی می باشند که هر ردیف ژیگلور یا پستانک موجود در این دستگاه معادل ۲ کیلو وات ظرفیت حرارتی گرمایشی می باشد. در واقع یک پکیج ۲۴ هزار دارای ۱۲ ردیف ژیگلور و یک پکیج  ۳۰ هزار دارای ۱۵ ردیف ژیگلور می باشد. اما متاسفانه در بعضی برندها مشاهده می شود با وجود ۱۱ ردیف ژیگلور ظرفیت نامی ۲۴ هزار را برای این پکیج معین نموده اند.

 

تعداد ردیف ژیگلور ظرفیت واقعی پکیج شوفاژی kw متراژ پوشش گرمایشی
۱۲ ۲۴ پوشش ۶۰ الی ۱۱۰ متر مربع فضای مفید
۱۳ ۲۶ پوشش ۶۰ الی ۱۳۰ متر مربع فضای مفید
۱۴ ۲۸ پوشش ۸۰ الی ۲۰۰ متر مربع فضای مفید
۱۵ ۳۰ پوشش ۸۰ الی ۲۵۰ متر مربع فضای مفید
۱۶ ۳۲ پوشش ۸۰ الی ۲۸۰ متر مربع فضای مفید

 

درصورتی که واحدی به صورت دوبلکس یا دو طبقه باشد، در صورت نصب پکیج در طبقه پایین، می توان با رعایت سطح پوشش حرارتی! یک پکیج برای دو طبقه نصب کرد. بهتر است انشعاب هر دو طبقه در نزدیکی پکیج اجرا شده و در مسیر آنها شیر قرار داده شود.
۳ - چه رادیاتوری بخرم؟

اگر شما سیستم گرمایش با رادیاتور را برای تامین گرمایش فضای مورد نیاز خود انتخاب نموده اید توجه شما را به مطالب مهم زیر جلب می نمائیم:

رادیاتور در واقع یک مصرف کننده می باشد که گرمای موجود در آب داغ را به صورت گرمایش محیط مصرف می نماید. این آب داغ که دمایی در حدود ۴۰ تا ۸۵ درجه سانتیگراد خواهد داشت می تواند توسط یک تولید کننده گرما مانند دیگ آبگرم در موتورخانه مرکزی یا پکیج شوفاژی دیواری تامین گردد. حال بایستی با علم به نوع تولید کننده گرما (دیگ یا پکیج) مصرف کننده (همان رادیاتور) سازگار با آن را انتخاب نمود. در ابتدا به معرفی انواع رادیاتور می پردازیم:

نوع اول رادیاتورها که نوع نام آشنایی می باشند به رادیاتور پره ای مشهورند این رادیاتورها عموما از آلومینیوم ساخته شده اند و  به همین دلیل مقاومت بسیار بالایی در برابر زنگ زدگی و رسوب موجود در آب و خوردگی دارند. فلذا از این نوع رادیاتورها در مناطقی که رطوبت بالایی دارند (شهرهای شمالی) و یا در در فضاهایی همچون حمام (در قدیم) استفاده می نمایند. از آنجا که میزان رسوب در سیستم های موتورخانه مرکزی با دیگ آبگرم بسیار بالا می باشد بهترین رادیاتورها برای استفاده در این سیستمها نوع پره ای آلومینیومی می باشند. لازم به ذکر است در سیستم های مرکزی با توجه به باز بودن مدار گرمایشی به کمک منبع انبساط! همواره مقدار زیادی آب در منبع انبساط تبخیر شده و آب جدید جایگزین آن می شود و این امر ورود روزافزون رسوبات آهکی و خورنده در مدار گرمایشی را به دنبال خواهد داشت.

نوع دوم رادیاتورها به رادیاتورهای پانلی یا پنلی شهره شده اند. این رادیتورها از فولاد ساخته شده اند که نوع اصلی آن در ترکیه با ورق ۱٫۱ میلیمتر و نوع ایرانی آن با ورق ۱٫۱۵ و ۱٫۲ در ایران مونتاز می شود. با توجه به فولادی بودن این رادیاتورها با افزایش ضخامت ورق آنها راندمان حرارتی آنها کاهش پیدا می کند. علاوه بر این در برابر رسوب بسیار آسیب پذیرترند اما به دلیل ارزان بودن آهن از آلومینیوم قیمت رادیاتورهای پنلی از رادیاتورهای آلومینیومی پایین تر است. این رادیاتورها با رنگ مخصوص رنگ آمیزی می شوند و با توجه به کم بودن دمای سطح آن به نسبت به رادیاتورهای پره ای هوا را کمتر سوزانده و سیاهی کمتری بر روی پرده ها از خود بر جای می گذارند. این رادیاتورها به صورت بلوک های ۶۰ تا ۱۸۰ سانتی موجود می باشند و در ارتفاع های ۵۵ تا ۶۰ سانت به وفور تولید می شوند.

 حال سوال این است؟ کدام رادیاتور با پکیج و کدام نوع رادیاتور با دیگ آبگرم (موتورخانه مرکزی) سازگارتر است؟

اگر شما از سیستم موتورخانه مرکزی برای تامین آب داغ رادیاتورها استفاده می کنید بایستی از رادیاتورهای پره ای استفاده کنید تا در برابر رسوبات موجود در مدار گرمایشی از نوع باز در امان بمانند اما با توجه به ساختار داخلی مبدلهای تمامی پکیج ها که عموما از آلیاژهای مسی تشکیل شده اند در صورت استفاده از رادیاتورهای پره ای، مس داخل مبدل ها با آلومینیوم داخل رادیاتورها تشکیل پیل الکترولیتی می دهند و حاصل واکنش آن دو با هم تولید مداوم گاز قابل اشتعال داخل مدار گرمایشی و رادیاتور و هوازدگی سیستم و نیز خوردگی پمپ و مبدل خواهد بود این معایب در بیش از ۸۰ درصد پکیج هایی که با رادیاتورهای پره ای کوپل شده اند مشاهده شده اند (که از نظرات ثبت شده در این وب سایت توسط کاربران قابل بررسی است) و میزان آن به کیفیت و خلوص مس داخل مبدل و آلومینیوم داخل رادیاتور و کیفیت رنگ داخلی رادیاتورها بستگی دارد. عکس زیر آب تخلیه شده از پکیجی را نشان می دهد کا به رادیاتور پره ای کوپل شده است.

لازم به ذکر است در سیستم پکیج شوفاژی، مدار گرمایشی از نوع بسته بوده و بعد از پرکردن سیستم برای بار اول، اگر نشتی وجود نداشته باشد دیگر نیازی به اضافه کردن آب جدید به پکیج و مدار گرمایشی نخواهد بود، در نتیجه وجود رسوب در مدار گرمایشی بسیار کم بوده تا حدی که رادیاتورها حتی بعد از گذشت ۱۰ سال دچار خوردگی نمی شوند در نتیجه تمامی تولید کننده های رادیاتورهای پنلی ۱۰ سال گارانتی تعویض بی قید و شرط به محصولشان اضافه می نمایند. بنابراین این رادیاتورها به نسبت رادیاتورهای پره ای علاوه بر داشتن قیمت پایین سازگاری بیشتری نیز خواهند داشت. ضمنا تنها مدار مربوط به آب مصرفی همواره در پکیج در معرض رسوب گرفتگی می باشد.

نوع سوم رادیاتورهای کریستالی یا ژله ای که بی کیفیت ترین رادیاتورهای موجود در بازار می باشند که در صورت استفاده در سیستم پکیج شوفاژی مشکلات عدیده ای در پی خواهد داشت. این رادیاتورها شباهت بسیاری به رادیاتورهای پره ای دارند با این تفاوت که پره ها توسط دو لوله یکی در بالا و دیگری در پایین به همدیگر وصل می شوند. با توجه به کیفیت بسیار پایین رنگ داخل این رادیاتورها، پس از راه اندازی! این رنگ به شکل رسوبات آهکی بسیار نرم از سطح رادیاتور جدا شده و در مسیر صافی برگشت آب از رادیاتور به پکیج به تله می افتد و با مسدود کردن این مسیر علاوه بر به خطر انداختن پمپ پکیج و سوختن آن، کارکرد مدار گرمایشی را مختل نموده و بعضا با تولید صدای زوزه آسایش کاربر رابهم می زند.