چیلر:

چیلرها از جمله تجهیزات مهم در سرمایش هستند.همه چیلرها در واقع نوعی پمپ گرمایی هستند.انها گرمارا از فضای داخلی جذب وانرا از طریق برج خنک کننده یا کنداسور هوایی به فضای خارجی هدایت می کنند.

 به طور کلی می توان آنها را به دو دسته چیلرهای تراکمی و چیلرهای جذبی تقسیم کرد.

تفاوت چیلرهای تراکمی وچیلرهای جذبی:
به طور کلی چیلرهای تراکمی از انرژی الکتریکی و چیلرهای جذبی از انرژی حرارتی به عنوان منبع اصلی برای ایجاد سرمایش استفاده می کنند .
چیلرهای جذبی از بعضی لحاظ شبیه چیلرهای تراکمی عمل می کنند که مهمترین این شباهتها عبارتند از:
الف – در اواپراتور از گرمای آب تهویه ساختمان برای تبخیر یک مبرد فرار در فشار پایین استفاده می گردد.
ب – گاز مبرد فشار پایین از اواپراتور گرفته شده و گاز مبرد فشار بالا به کندانسور فرستاده می شود.
ج – گاز مبرد در کندانسور تقطیر می گردد.
د – مبرد در یک سیکل همواره در گردش است.

مهمترین مزایای چیلرهای جذبی نسبت به چیلرهای تراکمی عبارتند از:
الف – صرفه جویی در مصرف انرژی الکتریکی :
همانطور که گفته شد چیلرهای جذبی از گاز طبیعی ، گازوئیل یا گرمای تلف شده به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می کنند و مصرف برق آنها بسیار ناچیز است. به میزان مصرف برق ، مقایسه و تحلیل های کمی در فصول بعدی اشاره خواهد شد.برای دیدن ادامه مطلب روی فلش قرمز رنگ کلیک کنید
ب – صرفه جویی در هزینه خدمات برق :
هزینه نصب سیستم شبکه الکتریکی در پروژه ها بر اساس حداکثر توان برداشت قابل تعیین است. یک چیلر جذبی به دلیل اینکه برق کمتری مصرف می کند ، هزینه خدمات را نیز کاهش می دهد. در اکثر ساختمان ها نصب چیلرهای جذبی موجب آزاد شدن توان الکتریکی برای مصارف دیگر می شود.
ج – صرفه جویی در هزینه تجهیزات برق اضطراری :
در ساختمانهایی مانند مراکز درمانی و یا سالن های کامپیوتر که وجود سیستمهای برق اضطراری برای پشتیبانی تجهیزات خنک کننده ضروری است ، استفاده از چیلر های جذبی موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه این تجهیزات خواهد شد.
د – صرفه جویی در هزینه اولیه مورد نیاز برای دیگ ها :
برخی از چیلرهای جذبی را می توان در زمستان ها به عنوان هیتر مورد استفاده قرار داد و آب گرم لازم برای سیستم های گرمایشی را با دماهای تا حد 203 تأمین نمود. در صورت استفاده از این چیلرها نه تنها هزینه خرید دیگ کاهش می یابد بلکه صرفه جویی قابل ملاحظه ای در فضا نیز بدست خواهد آمد.
ه – بهبود راندمان دیگ ها در تابستان :
مجموعه هایی مانند بیمارستان ها که در تمام طول سال برای سیستمهای استریل کننده ، اتوکلاوها و سایر تجهیزات به بخار احتیاج دارند مجهز به دیگ های بخار بزرگی هستند که عمدتاً در طول تابستان با بار کمی کار می کنند. نصب چیلرهای جذبی بخار در چنین مواردی موجب افزایش بار و مصرف بخار در تابستان ها شده و در نتیجه کارکرد دیگ ها و راندمان آنها بهبود قابل توجهی خواهد یافت.
و – بازگشت سرمایه گذاری اولیه :
چیلرهای جذبی به دلیل نیاز کمتر به برق در مقایسه با چیلرهای تراکمی ، هزینه های کارکردی را کاهش می دهند. اگر اختلاف قیمت یک چیلر جذبی و یک چیلر تراکمی هم ظرفیت را به عنوان میزان سرمایه گذاری و صرفه جویی سالانه از محل کاهش یافتن هزینه های انرژی را به عنوان بازگشت سرمایه در نظر بگیریم ، می توان با قاطعیت گفت که بازگشت سرمایه گذاری صرف شده برای نصب چیلرهای جذبی با شرایط بسیار خوبی صورت خواهد گرفت.
ز – کاسته شدن صدا و ارتعاشات :
ارتعاش و صدای ناشی از کارکرد چیلرهای جذبی به مراتب کمتر از چیلرهای تراکمی است. منبع اصلی تولید کننده صدا و ارتعاش در چیلرهای تراکمی، کمپرسور است. چیلرهای جذبی فاقد کمپرسور بوده و تنها منبع مولد صدا وارتعاش در آنها پمپهای کوچکی هستند که برای به گردش درآوردن مبرد و محلول لیتیم برماید کاربرد دارند. میزان صدا و ارتعاش این پمپهای کوچک قابل صرف نظرکردن است.
ح – حذف مخاطرات زیست محیطی ناشی از مبردهای مضر:
چیلرهای جذبی بر خلاف چیلرهای تراکمی از هیچ گونه ماده CFC یا HCFC که موجب تخریب لایه ازن می شوند ، استفاده نمی کنند. لذا برای محیط زیست خطری ایجاد نمی نمایند. چیلرهای جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می کنند. یک چیلر جدید در هر شرایطی ،یک سرمایه گذاری بیست و چند ساله است. تغییرات دائمی قوانین و مقررات استفاده از مبردها موجب می شود تا استفاده از مبردی طبیعی مانند آب در چیلرهای جذبی گزینه ای بسیار قابل توجه به شمار آید.
ط- کاستن از میزان تولید گازهای گلخانه ای و آلاینده ها :
میزان تولید گازهای گلخانه ای (مانند دی اکسید کربن) که تأثیر قابل توجهی در گرم شدن کره زمین دارند و آلاینده ها (مانند اکسیدهای گوگرد ، اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق) توسط چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی بسیار کمتر است.

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرو

COP
تعداد بسیار کم قطعات منحرک
طول عمر بالاتر
استهلاک , لرزش و صدای کمتر 
مقاومت در برابر بازگشت مایع
کمپرسور Change over سیستم
کمپرسور در محدوده مجاز Cycling سیستم محدود کننده
قابلیت وسیع برای کنترل ظرفیت
قابلیت تامین تناژهای بالاتر
زیر بار رفتن بصورت تدریجی
آلمان BITZER مجهز به کمپرسورهای اسکرو ساخت شرکت
آلمان MOELLER سیستم کنترل مجهز به پی ال سی با قابلیت عملکرد هوشمند ساخت شرکت
از 50 الی 560 تن تبرید

چیلر تراکمی با کمپرسور اسکرال
بالاتر COP
تعداد کم قطعات منحرک
طول عمر بالا و نگهداری آسان 
استهلاک , لرزش و صدای کمتر
مقاومت در برابر بازگشت مایع
زیر بار رفتن بصورت تدریجی
مجهز به کمپرسورهای اسکرال ساخت شرکت کوپلند
لوازم کنترل و تجهیزات الکتریکی ساخت اروپای غربی یا آمریکا
قابلیت تامین تناژ پایین
از 2 الی 100 تن تبرید
چیلر تراکمی با کمپرسور رفت و برگشتی
استفاده از کمپرسورهای نیمه بسته ساخت شرکت کریر
لوازم کنترل و تجهیزات الکتریکی ساخت اروپای غربی یا آمریکا
از 5/7 الی 160 تن تبرید
چیلر جذبی:
امروزه چیلرهای جذبی از استقبال خوبی در میان مهندسین مشاور و صاحبان ساختمانهای مسکونی و اداری برخوردار شده اند ، این نوع چیلرها بجای انرژی برق از انرژی حرارتی برای تولید سرما استفاده مینمایند و دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به انواع کمپرسوری هستند و با توجه به ماهیت چرخشی کار پمپهای مورد استفاده در آنها میزان خرابی و هزینه‌های مربوط به تعمیرات آنها کمتر از انواع تراکمی می‌باشد ، همچنین صدای آنها بسیار کمتر از انواع تراکمی بوده و تقریباً بدون لرزش هستند ، با در نظر گرفتن هزینه‌های جنبی از جمله هزینه مربوط به خرید امتیاز برق و دیماند مربوطه و همچنین هزینه‌های جاری چیلر تراکمی ، چیلرهای جذبی از نظر اقتصادی نیز دارای مزیت قابل توجهی هستند .
در یک تقسیم بندی عمومی می توان چیلرهای جذبی را در دو دسته چیلرهای جذبی آب و آمونیاک و چیلرهای جذبی لیتیوم بروماید و آب طبقه بندی نمود.

.در واقع در هر سیکل تبرید جذبی یک سیال جاذب و یک سیال مبرد وجود دارد که تقسیم بندی فوق بر این مبنا انجام شده است. در سیستم آب و آمونیاک، سیال مبرد آمونیاک وسیال جاذب آب است. در سیستم لیتیوم بروماید و آب ، سیال مبرد آب و سیال جاذب ، محلول لیتیوم بروماید است. اما بر حسب اجزای سیستم هم می توان تقسیم بندی های دیگری ارائه کرد .
فناوری تبرید جذبی روشی عالی برای تهویه مطبوع مرکزی در تأسیساتی است که ظرفیت دیگ اضافی داشته و می توانند بخار یا آب داغ مورد نیاز برای راه اندازی چیلر را تأمین نمایند. چیلر های جذبی ظرفیت بین 25 تا 1200 تن برودتی را براحتی تأمین می کنند. البته قابل ذکر است که برخی از تولید کنندگان ژاپنی موفق شده اند چیلرهای جذبی با ظرفیت معادل5000 تن نیز تولید کنند. در سیستمهای جذبی غالباً از آب به عنوان مبرد استفاده می شود. گرمای مورد نیاز برای کارکرد این چیلرها به طور مستقیم از گاز طبیعی یا گازوئیل تامین می گردد.

منابع غیر مستقیم گرما در چیلرهای جذبی عبارتند از آب داغ بخار پر فشار و کم فشار
طرز کار چیلرهای جذبی:
1-اب توسط پمپ بر روی سطح لوله های اوپراتور پاشیده می شود.
2-لیتیوم توسط پمپ بر روی سطح خارجی لوله ها پاشیده می شود.
3-بخار اب از اوپراتور به ابزوربر کشیده می شود و توسط لیتیم بروماید که بر روی لوله های ابزوربر پاشیده می شود جذب می گردد.
4- لیتیم به دلیل جذب آب رقیق می شود و برای اینکه غلظت آن را دوبار برگردانیم ، آب توسط پمپ به درون ژنراتور برده میشود .
5-در ژنراتور به لیتیوم ما توسط گرمای دیگ حرارت داده می شود در نتیجه آب به شکل بخار از لیتیوم جدا می گردد و دوباره بخار می شود .
5-بخار آب از میان کندانسور عبور می کند ، در آنجا به لوله های سرد کندانسور (تقطیر کننده) برخورد می کند ، گرما از دست میدهد و بخار به آب تبدیل می شود.
6- آب دوباره به درون اواپراتور بازمیگردد و چرخه بالا دوباره تکرار می شود .
7-محلول لیتیوم برومابد (محلول جاذب) غلیظ شده و مجدا” از ژنراتور به ابزوربر باز می گردد و چرخه جدید آغاز می شود.
8-کارایی این سیکل از طریق عبور لیتیم رقیق نسبتا” سرد و لیتیوم غلیظ نسبتا” گرم از میان مبدل حرارتی ( هیت ایکس چنجر) افزایش می یابد .

اصطلاحات فنی رایج در چیلرهای جذبی:
اواپراتور:
اوپراتور معمولا در پوسته پایین چیلرهای جذبی قرار میگیرد .مایع مبرد در اپراتور به لحاظ فشار پایین محفظه (خلا نسبی)تبخیر شده وباعث کاهش درجه حرارت اب سرد تهویه درون لوله های اوپراتور می گردد.
جذب کننده :
جذب کننده معمولا در پوسته پایینی چیلرهای جذبی قرار داشته و وظیفه جذب بخار مبرد تولید شده در محفظه اوپراتور را برعهده دارد.
ژنراتور :
ژنراتورمعمولا در محفظه بالایی چیلرهای جذبی قرار داشته و وظیفه تغلیظ محلول لیتیوم بروماید رقیق و جداسازی اب مبرد را بر عهده دارد.
کندانسور:
کنداسورمعمولا در پوسته های بالایی چیلرهای جذبی واقع شده است و وظیفه تقطیر مبرد تبخیر شده توسط ژنراتور را بر عهده دارد. بخار مبرد دربرخورد با لوله های حاصل ازاب برج تقطیر شده و به تشک اوپراتور سرریز می شود.
محلول جاذب:
این محلول در سیکلهای پروژه حاضر محلول لیتیوم بروماید است.
مایع مبرد:
مایع مبرد در چیلرهای جذبی معمولا اب خالص (اب مقطر) می باشد که به جهت فشار پایین محفظه اوپراتور دراثر تبخیر خاصیت خنک کنندگی خواهد داشت.
کریستالیزه شدن:
محلول لیتیوم بروماید در غلظت معمولی به صورت مایع است.ولی چنانچه تغلیظ اولیه بیش از حد ادامه یابد حجم بلورهای ریزی که در ان تشکیل می شود بزرگتر شده و ممکن است باعث مسدود شدن کامل عبور محلول شود.که به این پدیده کریستالیزه شدن می گویند.

ضریب عملکرد: 

پارامتر ضریب عملکرد در دستگاههای برودتی از جمله چیلرهای جذبی شاخصی از بازدهی دستگاه می باشد .مقادیر بالاتر این پارامتر نشان دهنده مصرف بهینه انرژی حرارتی می باشد.

ابزربر:
لیتیوم بروماید توسط سیستم توزیع بصورت کاملاً یکنواخت روی لوله‌ها میریزد ، بخار مبرد تولید شده در اواپراتور توسط محلول لیتیوم بروماید در ابزربر جذب می گر دد ، به دلیل عدم استفاده از سیستم قدیمی نازل در توزیع لیتیوم بروماید امکان گرفتگی یا افتادن نازل و همچنین ریختن مایع بدون تماس با لوله‌ها در اثر پاشش توسط نازل وجود ندارد .

انواع مختلفی از چیلرهای جذبی از نظر سیکلهای تبرید جذبی عبارت‌اند از:
۱. چیلرهای آب گرم ضد کریستال
2. چیلرهای بخار تک اثره (Single Effect)
3. چیلرهای بخار دو اثره (Double Effect)
4. چیلرهای شعله مستقیم (Direct Fired)
4-1 یکپارچه محلی(با مشعل اتمسفریک )
4-2 سیلیکاژلی ( به جای استفاده از لیتیم برماید از سیلیکاژل که مادهٔ جاذبی است استفاده می‌شود.
چیلرهای اب گرم ضد کریستال:
چیلرهای آب گرم ضدکریستال وسیله‌ای مناسب جهت استفاده درساختمانهای اداری و مسکونی با زیربنای متوسط اند ، که مایل به داشتن دستگاهی با راهبری ساده و بدون دردسر هستند .

چگونگی عملکرد چیلرهای جذبی ضد کریستال :
چیلرهای جذبی ضد کریستال بل ساختار خاص خود قابلیت کار با غلظت پائین لیتیوم بروماید ( 58% بجای %64 در سایر انواع ) را دارا می‌باشند که این مهم باعث عدم بروز پدیده کریستال در این چیلرها می‌گردد. برای درک بهتر موضوع ، بررسی منحنی Duhring Diagram می‌تواند مفید واقع شود . محور افقی این منحنی دما و محور عمودی فشار است ، خطوط مایل غلظت های مختلف و خط پررنگ خط کریستالیزاسیون است ، مسیر پررنگ در این منحنی مربوط به انواع معمولی چیلر جذبی می‌باشد
غلظت بالا در این چیلرها 64 % است لذا با پائین آمدن دمای خروجی مبدل حرارتی هنگامی که این دما به 98 درجه فارنهایت ( معادل 37 درجه سلسیوس) برسد منحنی خط کریستالیزاسیون را قطع کرده و پدیده کریستال واقع می‌گردد ، این شرایط می‌تواند به دفعات در زمان کار چیلر جذبی اتفاق بیافتد ( بدلیل تغییر بار ، تغییر دمای برج و آب گرم ). اما مسیر کم رنگ در این منحنی مربوط به چیلرهای ضد کریستال است . همانگونه که از منحنی پیداست برای اینکه کریستالیزاسیون اتفاق بیفتد باید دمای خروج مبدل به کمتر از 40 درجه فارنهایت (معادل 5 درجه سلسیوس) برسد که این امر غیر ممکن است زیرا دمای مبدل حتی در بدترین شرایط همواره بیش از 20 درجه سلسیوس می‌باشد . لذا همانگونه که سابقه کارکرد چندین ساله تعداد زیادی از چیلرهای فروخته شده نشان می‌دهد تا کنون حتی یک مورد کریستال در این چیلرها گزارش نشده است .

برخی مزایای این چیلرها بطور خلاصه عبارت‌اند از :
• 1عدم بروز مشکل کریستالیزاسیون:
کریستالیزاسیون یکی از معضلات اصلی سایر انواع چیلرهای جذبی می‌باشد لیکن در چیلرهای آب گرم ضد کریستال بدلیل تمهیدات انجام شده ، این مشکل اصولا وجود ندارد ، این مسئله از اهمیت بالائی برخوردار است زیرا در یک ساختمان مسکونی یا اداری با زیربنای متوسط تیم نگهداری تأسیسات ساختمان معمولاً از توانائی فنی و علمی کافی برای غلبه برمشکلات ناشی از بروز پدیده کریستالیزاسیون برخوردار نبوده و لذا استفاده ازسایر انواع چیلر جذبی می‌تواند باعث اختلال پی درپی در سرمایش ساختمان در اثر مسائلی مانند تغییرات دمای هوا ، قطع و وصل برق ، تغییر بار ساختمان و عوامل دیگر شده و هزینه‌های گزافی را نیز به ساکنان تحمیل نماید .
• 2عدم وجود مشکل قطع برق:
قطع ناگهانی برق می‌تواند باعث بروز پدیده کریستالیزاسیون بدلیل عدم انجام فرآیند رقیق سازی گردد ، اما در این چیلرها بدلیل عدم نیاز به این فرآیند قطع ناگهانی برق هیچ مشکلی ایجاد نمینماید ، این چیلرها نیازی به تعبیه برخی لوازم جنبی گرانقیمت از جمله ژنراتور برق اضطراری و … ندارند .
• 3عدم نیاز به شیر سه راهه در مسیر برج خنک کننده:
حساسیت زیاد چیلرهای جذبی به دمای آب برج خنک کننده باعث نیاز به استفاده از یک شیر سه راهه موتوری در مسیر آب برج خنک کننده می‌گردد ، در چیلرهای ضدکریستال به دلیل عدم وجود این حساسیت نیازی به نصب این وسیله گرانقیمت نیست .
• استفاده از دیگ آب گرم موجود در ساختمان:
این چیلرها از آب گرم تولید شده توسط دیگ آب گرم ساختمان برای تولید سرما استفاده می نمایند ، از آنجا که وجود این دیگ برای گرمایش فصل زمستان ضروریست نیازی به سرمایه گذاری اضافی در این زمینه نمی‌باشد .
• 4عدم نیاز به تأسیسات گرانقیمت و پرهزینه بخار:
با توجه به استفاده این چیلرها از آب گرم ، نیازی به تعبیه سیستم‌های بخار (مورد نیاز در چیلرهای جذبی تک اثره) که نگهداری آنها مشکل و پرهزینه است نمی‌باشد .
• 5نگهداری و راهبری بسیار ساده:
نگهداری و راهبری ساده این چیلرها از مزایای مهم آنهاست ، زیرا نیازی به حضور اوپراتور متخصص در زمینه چیلر جذبی وجود ندارد و اوپراتور موتورخانه با یک آموزش چند ساعته می‌تواند از عهده نگهداری این دستگاه برآید .
• 6قابلیت اعتماد بالا:
با توجه به آنچه که ذکر شد ، این چیلرها از قابلیت اعتماد بالایی برخوردار بوده و می‌توانند سرمایش راحت و بدون دردسری را تامین نمایند .
• 7 مزایای اقتصادی:
این چیلرها از نظر هزینه اولیه سیستم های جنبی و همچنین هزینه‌های جاری به صرفه تر از انواع مشابه هستند
چرخه کامل سیستم جذبی به همراه لوله سرریز ضد کریستال

چرخه کامل سیستم جذبی به همراه لوله سرریز ضد کریستال

چیلرهای جذبی بخارتک اثره( Single effect)
چیلرهای جذبی تک اثره قدیمی ترین واولین نسل ازچیلرهای جذبی در دنیا می باشند.که کمترین بازدهی را در مقایسه با سایر انواع چیلرهای جذبی دارا می باشد.
ضریب عملکرد در چیلرهای جذبی تک اثره 75درصد می باشد که قابل مقایسه با چیلرهای دیگر نمی باشد.
امتیازات :
• 1استفاده از بخار با فشار پائین:
این چیلرها برای کار با فشار بخار 1 atmg طراحی و ساخته می‌شوند.
• 2راندمان مناسب:
چیلرهای بخار Single Effect دارای COP واقعی بالا 0.7 هستند که برای این نوع چیلرها بسیار مناسب و قابل قبول است.
3. سیستم Purge:
با راندمان بالا سیستم Purge این چیلر ها از نوع Ejector با راندمان بالا بوده که نوع مرسوم در تمامی چیلرهای جذبی روز دنیا می‌باشد.
4. نصب شیر کنترل روی کندانس:
طراحی خاص این چیلرها باعث شده تا بتوان شیر کنترل را بجای بخار ورودی روی کندانس خروجی تعبیه نمود که این امر باعث کوچک شدن شیر کنترل و حذف تله بخار از سیستم می‌گردد .
5. سیستم کنترل PLC:
سیستم کنترل این چیلرها از نوع PLC و با قابلیت های بالا می‌باشد
6. امکان نصب تجهیزات جنبی:
– سه نوع سیستم جنبی برای راهبری و نگهداری ساده تر این نوع چیلرها بصورت Optional بر روی آنها قابل نصب می‌باشد.
1-سیستم‌های جنبی قابل نصب به صورت Optional 1.
2-سیستم هوشمند جهت رفع کریستال اتوماتیک :
چیلرهای جذبی Single Effect بصورت استاندارد مجهز به لوله (J-tube) برای رفع کریستالهای خفیف هستند اما برای موارد جدی تر امکان تعبیه یک سیستم هوشمند پیشگیری و رفع کریستال روی چیلر وجود دارد ، این سیستم با ویژه بطور دائم وضعیت PLC استفاده از تعدادی سنسور و یک چیلر را تحت کنترل داشته و در صورت نزدیک شدن به مرحله کریستالیزاسیون و یا شروع کریستال ، بطور اتوماتیک تمهیدات لازم برای رفع آنرا به عمل آورده و پس از رفع کریستال مجدداً چیلر را به شرایط کارکرد معمولی برمیگرداند .
• 3سیستم جلوگیری از بروز پدیده کریستالیزاسیون در هنگام قطع برق:
از آنجا که در هنگام کار چیلر جذبی محلول در نقاط مختلف چیلر در جریان است ، هنگام خاموش شدن چیلر عملیاتی موسوم به رقیق سازی باید انجام گیرد ، این کار بطور اتوماتیک توسط سیستم کنترل چیلرهای جذبی انجام می‌شود ولی چنانچه برق بصورت ناگهانی قطع شود بدلیل عدم انجام این عملیات ، محلول غلیظ کم کم سرد شده و کریستاله می‌گردد ، لذا هنگام استارت مجدد لازم است عملیات وقت گیر و احیانا پرهزینه رفع کریستال انجام گیرد . برای اجتناب از این مسئله می‌توان سیستمی به نام : PCL (Positive Concentration Limit) را به صورت Optional روی چیلرنصب کرد ، این سیستم که در برخی از معتبرترین انواع چیلر جذبی در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد می‌تواند در هنگام قطع برق ، عملیات رقیق سازی را با استفاده از مبرد اضافی ذخیره شده برای این منظور و بدون نیاز به برق انجام داده و از بروز پدیده کریستال جلوگیری نماید .
4.سیستم Standby:
کاهش بار در یک چیلر جذبی باعث کاهش خود به خودی غلظت محلول لیتیم بروماید می‌گردد ، از آنجا که چیلر یک سیستم کاملاً بسته است ، مبرد مورد نیاز برای این منظور از مخزن اواپراتور تامین می‌گردد . لذا معمولاً در بارهای کمتر از 20 % بار نامی مبرد موجود در این مخزن تمام شده و باعث بروز پدیده کاویتاسیون در پمپ می‌گردد که این پدیده می‌تواند پمپ مبرد را از بین ببرد . لذا بطورمعمول چیلرهای جذبی نباید از بارهای کمتر از 15 % الی 20 % بار نامی خود کار کنند ، بنابراین در فصل بهار و اوایل پائیز ویا حتی در شبهای تابستان ممکن است این پدیده اتفاق بیفتد ، دراین حال اپراتور باید چیلر را خاموش نماید ، لیکن بدلیل یکنواخت و خسته کننده بودن کار اپراتورها ، آنها معمولاً متوجه این مسئله نشده و این عمل را انجام نمی‌دهند و لذا بتدریج پمپ مبرد از بین خواهد رفت . برای جلوگیری از این پدیده ، امکان نصب یک سیستم مراقبت میکروپرسسوری روی چیلرهای جذبی وجود دارد که این سیستم میزان بار چیلر را کنترل نموده و هنگامی که این مقدار به کمتر از 20 % بار نامی برسد، چیلر را وارد حالت Standby کرده و با افزایش مجدد بار دوباره بطور اتوماتیک آنرا روشن مینماید ، بنابرا ین چیلر می‌تواند بدون هیچ اشکالی از صفر درصد الی صد در صد بار نامی کار کند. با تعبیه تجهیزات Optional بالا مقدار زیادی از بار مسئولیت اپراتور نگهدار چیلر کاسته شده و عملا نگهداری و راهبری دستگاه بسیار ساده تر می‌شود ، این مسئله با توجه به کمبود اپراتورهای متخصص در این زمینه می‌تواند بسیار مفید باشد .

چر خه کامل چیلر جذبی یک اثره به همراه سیستم جمع اوری گازهای غیر قابل تقطیر وپمپ خلاچرخه سرمایش جذبی یک اثره با ماده مبرد اب و جاذب لیتیم برومایدچیلر جذبی لیتیمی تک اثره دو پوسته ایلوله کشی های مدار اب برج خنک کننده واب سرد چیلر جذبی یک اثره پوسته ای با ژنراتور بخار

چر خه کامل چیلر جذبی یک اثره به همراه سیستم جمع اوری گازهای غیر قابل تقطیر وپمپ خلا
چرخه سرمایش جذبی یک اثره با ماده مبرد آب و جاذب لیتیم بروماید
چیلر جذبی لیتیمی تک اثره دو پوسته ای
لوله کشی های مدار اب برج خنک کننده واب سرد چیلر جذبی یک اثره پوسته ای با ژنراتور بخار

چیلرهای جذبی دو اثره:
چیلرهای جذبی دو اثره به جهت بازدهی بسیار خوب در مقایسه با چیلرهای تک اثره نیاز به برج خنک کن های کوچکتری دارند.بدیهی است که این امر موجب کاسته شدن از سرمایه گذاری اولیه خواهد شد.ضریب کارایی در چیلرهای دو اثره به طور معمول 5/1تا 2/1 است.
چیلرهای جذبی دو اثره دارای دو ژنراتور ودو مبدل حرارتی هستند و عملیات تغلیظ دران طی دو مرحله انجام می شود.

 انواع چیلرهای جذبی دو اثره:
1-چیلر جذبی دواثره با جریان سری
2-چیلر جذبی دو اثره با جریان موازی
3-چیلر جذبی دو اثره با جریان موازی معکوس
4 -چیلر جذبی دواثره با جریان سری:
5- در سیستمهای جریان سری محلول رقیق بعد از خروج از ابزوربر به ترتیب از مبدل حرارتی دمای کم .مبدل حرارتی دمای زیاد. ژنراتور دمای زیاد.مبدل حرارتی دمای زیاد.ژنراتوردمای کم ومبدل حرارتی دمای کم عبور نموده و به ابزوربر باز می گردد.
6 -چیلر جذبی دو اثره با جریان موازی:
7 در سیستمهای جریان موازی محلول رقیق به دو بخش تقسیم شده و به طور موازی وارد هر دو ژنراتور دمای بالا و پایین می شود.
8 -چیلر جذبی دو اثره با جریان موازی معکوس:
9- در سیستم جریان موازی معکوس محلول رقیق ابتدا از طریق مبدل حرارتی دمای پایین وارد ژنراتور دمای پایین شده و سپس به دو جریان موازی تقسیم می شود.بخشی از ان پس از گذر از مبدل حرارتی دمای بالاوارد ژنراتور دمای بالا می شود و قسمت دیگری از ان در محل مبدل های حرارتی دمای بالا و دمای پایین با محلول غلیظ خروجی از ژنراتور دمای پایین مخلوط می شود.

چرخه سرمایش در چیلرهای جذبی دواثره ازنوع جریان موازی

چرخه سرمایش در چیلرهای جذبی دواثره ازنوع جریان موازی

1- چیلرهای جذبی شعله مستقیم:
2- ابداع و بکارگیری چیلرهای ابزوربشن گاز سوز برای اولین بار در ژاپن انجام شده است.در این نوع چیلرها حرارت حاصل از احتراق گاز ویا سوخت مایع باعث گرم شدن محلول لیتیوم بروماید شده در نتیجه تغلیظ محلول می گردد.در این سیستم دیگر نیازی به دیگ بخار اب ویا دیگ اب گرم ویا اب داغ نمی باشد.
3- حذف عناصر مذکور باعث کاهش زیادی در سرمایه گذاری اولیه وهمچنین کاهش هزینه نگهداری و تعمیرات می گردد.
4- چیلرهای گاز سوز در تابستانها به عنوان منبع سرمایش ودر زمستانها به عنوان دیگ ابگرم مورد استفاده قرار می گیرند.البته این کار با توجه به قیمت بالای دستگاه توصیه نمی شود.
5- چیلرهای گاز سوز با مصرف ناچیز برق جایگزین بسیار مناسبی برای چیلرهای تراکمی با مصرف برق بالاهستند.مشعل این نوع چیلرها ازالایندگی بسیار پایینی برخوردار هستند.
6- ضریب عملکرد در چیلرهای شعله مستقیم 1/2 می باشد که نشان دهنده مصرف انرژی کمترودر نتیجه هزینه راهبری ارزانتر می باشد.
چرخه تامین گرمایش اب گرم مصرفی به وسیله چیلر جذبی شعله مستقیم

چرخه تامین گرمایش اب گرم مصرفی به وسیله چیلر جذبی شعله مستقیم

 

چرخه سرمایش در چیلر جذبی شعله مستقیم

 

چیلر جذبی دایرکت فایر

تکنولوژی دبل افکت و در نتیجه مصرف سوخت کمتر و برج خنک کننده و پمپهای سیرکولاسیون کوچکتر
توانایی کار با گازوئیل و گاز شهری
استفاده مستقیم از سوخت و حذف سیستمهای جانبی نظیر بویلر , تله بخار و دی اریتور
قابل استفاده برای تامین گرمایش در فصل زمستان
سیستم پرج پر قدرت
عملکرد کم صدا و بدون لرزش
سیستم کنترل مجهز به پی ال سی با قابلیت عملکرد هوشمند
قابلیت نصب تجهیزات جنبی جهت تسهیل در راهبری و نگهداری
شیرآلات , لیتیوم بروماید و پمپهای محلول , مبرد و خلاء ساخت کره جنوبی 
از 100 الی 1400 تن تبرید

 

چیلر جذبی بخار سینگل افکت
استفاده از بخار با فشار پایین
راندمان مناسب
سیستم پرج پر قدرت
سیستم کنترل مجهز به پی ال سی با قابلیت عملکرد هوشمند
قابلیت نصب تجهیزات جنبی جهت تسهیل در راهبری و نگهداری 
نصب شیر کنترل روی کندانس
شیرآلات , لیتیوم بروماید و پمپهای محلول , مبرد و خلاء ساخت کره جنوبی
از 100 الی 1300 تن تبرید
چیلر جذبی بخار دبل افکت
تکنولوژی دبل افکت و در نتیجه مصرف سوخت کمتر و برج خنک کننده و پمپهای سیرکولاسیون کوچکتر
استفاده از بخار 8 اتمسفر جیوه بجای 1 اتمسفر جیوه که باعث کوچک شدن تجهیزات جانبی از جمله لوله کشی ها , شیر آلات و
و تله های بخار میگردد
سیستم پرج پر قدرت 
عملکرد کم صدا و بدون لرزش
سیستم کنترل مجهز به پی ال سی با قابلیت عملکرد هوشمند
قابلیت نصب تجهیزات جنبی جهت تسهیل در راهبری و نگهداری
شیرآلات , لیتیوم بروماید و پمپهای محلول , مبرد و خلاء ساخت کره جنوبی
از 100 الی 1400 تن تبرید
چیلر جذبی آب گرم غلظت پایین
عدم بروز مشکل کریستالیزاسیون
عدم بروز اشکال در صورت قطع برق
عدم نیاز به شیر سه راهه در مسیر آب برج خنک کننده
استفاده از دیگ آب گرم موجود در ساختمان
عدم نیاز به تجهیزات گرانقیمت و پر هزینه بخار
نگهداری و راهبری بسیار ساده
قابلیت اعتماد بالا
مزایای اقتصادی
سیستم کنترل مجهز به پی ال سی با قابلیت عملکرد هوشمند
شیرآلات , لیتیوم بروماید و پمپهای محلول , مبرد و خلاء ساخت کره جنوبی
از 65 الی 520 تن تبرید

نکته های مهم در مورد چیلرهای جذبی:
نکته 1: وقتی چیلر خاموش باشد می توانیم لیتیم به آن تزریق کنیم به شرطی که وکیوم داشته باشد .
نکته 2 : وقتی چیلر روشن باشد می توانیم لیتیوم از آن بگیریم . یعنی در حالت روشن دیس شارژ است و در حالت خاموش ساکشن.
نکته 3 : هر وقت اهرم شیر برقی به طرف الکترو موتور شیر برود یعنی شیر دارد بسته می شود و برعکس شیر دارد باز می شود .
نکته 4 :شیرهای مخصوص پرج گیری(1و3) و دو عدد شیر گازی سایکل گارد (دوتای عقبی) در هنگام کار چیلر بایستی باز باشند .
نکته 5 :هنگامی که برق میرود بایستی شیر بخار و یا آب داغ ورودی به چیلر را ببندیم .
نکته 6 : غلظت لیتیوم بروماید بایستی بین 57 درصد تا 59 درصد باشد .
نکته 7 :درجه حرارت آب برج همیشه از 25 درجه سانتی گراد پایین تر نرود .
نکته 8 :هنگامی چراغ سایکل گارد روشن می شود که سطح مواد(لیتیوم) بالا رفته باشد. در این مواقع شیر سایکل گارد به طور اتومات عمل می کند و همه چیز را به حالت عادی بر میگرداند .
نکته 9 : فشار وکیوم موجود در چیلر بایستی 620 میلیمتر جیوه باشد
620 mmhg
نکته 10 : پمپ سلوشن برای لیتیوم بروماید است و پمپ رفیژراند برای آب مقطر

نکته11 : داخل لوله های مسی که در ابزربر قرار دارند آب برج خنک کن می باشد و روی لوله های مسی ابزربر به وسیله افشانک ، لیتیم بروماید پاشیده می شود .
نکته 12 : داخل لوله های مسی که در کندانسور قرار دارند آب برج خنک کن می باشد و روی لوله های آن آب گرم از ژنراتور پاشیده می شود .
نکته 13 :داخل لوله های مسی در مبدل حرارتی لیتیوم خنک تر است و روی لوله های مسی لیتیوم داغ می باشد .
نکته 14 :داخل لوله های مسی ژنراتور آب داغ است و روی آن لیتیوم می پاشد .
نکته 15: اگر ترموستات برج درست کار کند ، اگر آب داغ ورودی به چیلر برای 3 الی 4 هم خاموش باشد مشکلی ایجاد نمی شود.
نکته 16 : اگر کریستال به وجود آمده در ژنراتور باشد، رفع آن آسان است.
نکته 17 : اگر کریستال به وجود آمده در هیت اکس چنجر و ابزوربر باشد ، رفع آن مشکل تر است.
نکته 18 : هنگامی که عمل سایکل گارد انجام می شود آب مقطر روی لیتیوم می ریزد.
مصرف برق چیلر = 3200 وات در ساعت
مصرف برق فن کویل ها = 1000 وات در ساعت (بر اساس فن کویل مدل 400)
مصرف برق پمپ های سیر کولاتور آب سرد چیلر = 1100 وات در ساعت
مصرف برق پمپ های Cooling tower = 3000 وات در ساعت
مصرف برق فن Cooling Tower = 1500 وات در ساعت
مصرف گاز مشعل چیلر = 13 متر مکعب در ساعت که با توجه به ارزش حرارتی گاز تهران در حدود 9000 کیلو کالری در ساعت معادل 139.4 کیلو وات حرارتی خواهد بود .
اعداد فوق بر اسا س چیلر 40 تن ابارا و Cooling Tower شینوا می باشد.